(2) valtavasti materiaalia ja esimerkkejä. Prujuilmosta ilmoitetaan Nopassa, kun valmiina. Paperilaskarimateriaali [Pxx], jossa xx=1..85, saatavilla jo nyt netistä.
Paperi- ja tietokonelaskareissa demotaan pieni osa. Aina jää aikaa pienelle omalle tekemiselle ja kysymiselle. Ensi viikolla julkaistavien vkpistelaskaritehtävien kanssa pääsee itse harjoittelemaan.
(3) R2: eka ja toka tehtävä: signaaleilla (sekvenssi) esitystapoja ja ominaisuuksia.
[P19] lukujonot voidaan luoda jonkun matemaattisen funktion pohjalta, kuten sin(), d() tai mu(). Taulukoimalla eli laskemalla funktio tietyillä n:n arvoilla pääsee pomminvarmasti oikeaan. KUVA 98 ja 99.
[P20] matemaattinen jaksollisuus esitetty vastauksissa. Katso myös ero x(t) ja x[n] välillä, Figure 26. Käytännössä äänisignaalien osat, esim vokaaliäänne 20 ms pätkä Figure 29, jaksollisia, vaikkei matemaattisesti. KUVA 100-102.
(4) tehtävät 3-5, järjestelmän ominaisuudet. Suotimien jako FIR ja IIR. KUVA 103 ja 104
Impulssivaste h[n] kuvaa järjestelmän käytöksen yksikäsitteisesti. Mittaa vaikka käytävän akustiikka: huuda "AH" ja kuuntele mitä käytävä vastaa. Impulssivaste = vaste impulssiin.
Yhtenä suotimen / järjestelmän / systeemin ominaisuutena stabiilisuus. Tuo mikrofoni lähemmäs ja lähemmäs kaiutinta: jossain vaiheessa alkaa kiertämään. Liittyy siis aina takaisinkytkentään.
(5) Esitin P19a,c,e, 20a,b,d, 23 ja 27 systeemit (a) ja (b). Lisäksi "lisätehtäviä", joita välillä ratkottiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti